Algemene voorwaarden Consument (B2C) en overig (B2B) Growpot V.O.F.
Inhoudsopgave:
Artikel 1: Definities
Artikel 2: Identiteit van de Ondernemer
Artikel 3: Toepasselijkheid
Artikel 4: Het aanbod
Artikel 5: De overeenkomst
Artikel 6: Herroepingsrecht
Artikel 7: Kosten in geval van herroeping
Artikel 8: Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 9: De prijs
Artikel 10: Conformiteit en garantie
Artikel 11: Levering en uitvoering
Artikel 12: Betaling
Artikel 13: Klachtenregeling
Artikel 14: Geschillen
Artikel 15: Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1: Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de Consument (B2C) gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht; niet van toepassing bij Business to Business (B2B);
- Consument (B2C): de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteiten;
- Dag: Kalenderdag;
- Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
- Duurzame gegevensdragers: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail - dat de Consument (B2C) of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de Consument (B2C) om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand, herroepingsrecht is niet van toepassing bij (B2B);
- Ondernemer: de natuurlijke rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan Consument (B2C) en en zakelijke klanten aanbiedt;
- Overeenkomst op afstand; een overeenkomst waarbij in het kader van een door de Ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
- Modelformulier; het modelformulier voor herroeping die de Ondernemer ter beschikking stelt, die een Consument (B2C) kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht;
- Techniek voor communicatie op afstand; middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat Consument (B2C), zakelijke klant en onderneming gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen;
- Algemene voorwaarden; de onderhavige Algemene Voorwaarden van de Ondernemer;
- B2C; Business to Consumer (Consumenten recht van toepassing)
- B2B; Business to Business (Consumenten recht niet van toepassing)
Artikel 2: Identiteit van de Ondernemer
Growpot V.O.F.
Industrieweg 19
Telefoonnummer: +31(0)850704739
E-mailadres: info@growpot.nl
KvK – nummer: 82852596
Btw-identificatienummer: NL 8626.29.056.B.01
Artikel 3: Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de Ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en particuliere Consument (B2C) en tussen ondernemer en Zakelijke afnemer (B2B);
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de Consument (B2C) en Zakelijke afnemer (B2B) ter beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de Ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de Consument (B2C) of Zakelijke afnemer (B2B) zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de Consument (B2C), Zakelijke afnemer (B2B) ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
- Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de Consument (B2C), Zakelijke afnemer (B2B) zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
- Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
- Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
- Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Artikel 4: Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
- Het aanbod is vrijblijvend. De Ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de Consument (B2C) dan wel Zakelijke afnemer (B2B) mogelijk te maken. Als de Ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de Ondernemer niet.
- Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
- Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.
Artikel 5: De overeenkomst
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien de particuliere Consument (B2C) het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de Ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de Ondernemer is bevestigd, kan de Consument (B2C) de overeenkomst ontbinden. Indien de zakelijk koper (B2B) het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigd de Ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Deze (B2B) overeenkomst kan niet ontbonden worden.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de Ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de Consument (B2C) , of zakelijke koper (B2B) elektronisch kan betalen, zal de Ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- De Ondernemer kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de Consument (B2C), of Zakelijke afnemer (B2B) aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de Ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- De Ondernemer zal bij het product of dienst aan de Consument (B2C) en aan de Zakelijke afnemer (B2B) de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
- het bezoekadres van de vestiging van de Ondernemer waar de Consument (B2C) of Zakelijke afnemer (B2B) met klachten terecht kan;
- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de Consument (B2C) van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
- de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
- de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
- de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
Artikel 6: Herroepingsrecht (geldt niet voor B2B)
- De Consument (B2C) kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product op afstand gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De Ondernemer mag de Consument (B2C) vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
- De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de Consument (B2C), of een vooraf door de Consument (B2C) aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
- als de Consument (B2C) in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de Consument (B2C), of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De Ondernemer mag, mits hij de Consument (B2C) hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
- als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de Consument (B2C), of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
- bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de Consument (B2C), of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
- Tijdens de bedenktijd zal de Consument (B2C) zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de Ondernemer retourneren, conform de door de Ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
- Wanneer de Consument (B2C) gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de Ondernemer. Het kenbaar maken dient de Consument (B2C)te doen middels het modelformulier. Nadat de Consument (B2C) kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De Consument (B2C) dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
- Indien de klant na afloop van de in lid 1 genoemde termijn niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de Ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.
- Annuleringen voor Zakelijke afnemers (B2B) zijn uitsluitend toegestaan, na overleg met de Ondernemer indien deze schriftelijk worden gedaan, en wel binnen 24 uur na bestelling. Niet standaard voorraadmateriaal en speciaal besteld materiaal, kan door de Zakelijke afnemer (B2B) niet geretourneerd en niet geannuleerd worden, kortom een afname verplichting.
Artikel 7: Kosten in geval van herroeping (B2B en B2B)
- Indien de Consument (B2C) gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen de kosten van terugzending voor zijn rekening.
- Indien de Consument (B2C) een bedrag betaald heeft, zal de Ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de Ondernemer, of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden.
- In geval van annulering door Zakelijke afnemers (B2B), conform artikel 6 lid 6, is afnemer aan de Ondernemer verschuldigd alle in redelijk gemaakte kosten, onverminderd het recht van de Ondernemer op vergoeding van volledige schade.
Artikel 8: Uitsluiting van herroepingsrecht
- De Ondernemer kan het herroepingsrecht van de Consument (B2C) uitsluiten voor producten zoals omschreven in lid 2. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de Ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
- Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
- die door de Ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de Consument (B2C);
- die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
- die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
- waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen
Artikel 9: De prijs
- Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
- In afwijking van het vorige lid kan de Ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de Ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de Ondernemer dit bedongen heeft en deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen of de Consument (B2C) de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
- De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
- Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is de Ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.
Artikel 10: Conformiteit en Garantie
- De Ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de Ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
- Een door de Ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de Consument (B2C) op grond van de overeenkomst tegenover de Ondernemer kan doen gelden.
- Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 24 uur na levering aan de Ondernemer schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend.
- De garantietermijn van de Ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De Ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de Consument (B2C), noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
- De garantie geldt niet indien de geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de Ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn.
Artikel 11: levering en uitvoering
- De Ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
- Als plaats van levering geldt het adres dat de Consument (B2C) of Zakelijke afnemer (B2B) aan de Ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
- Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal de Ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij Consument (B2C) dan wel Zakelijke afnemer (B2B) akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slecht gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de Consument (B2C) of Zakelijke afnemer (B2B) hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De Consument (B2C) of Zakelijke afnemer (B2B) heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De Consument (B2C) dan wel Zakelijke afnemer (B2B) heeft in dat geval geen recht op een schadevergoeding.
- Na ontbinding conform het vorige lid zal de Ondernemer het bedrag dat de Consument (B2C) of Zakelijke afnemer (B2B) betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.
- Alle levertijden zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kunnen geen rechten worden ontleend. Overschrijding van een termijn geeft geen recht op een schadevergoeding.
- Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de Ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de Ondernemer.
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de Ondernemer tot het moment van bezorging aan de Consument (B2C) dan wel Zakelijke afnemer (B2B) of een vooraf aangewezen en aan de Ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 12: Betaling
- Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de Consument (B2C) verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn bij een Zakelijke afnemer (B2B) binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de afnemer de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
- De Consument (B2C), Zakelijke afnemer (B2B) heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de Ondernemer te melden.
- In geval van wanbetaling door de Consument (B2C), Zakelijke afnemer (B2B) heeft de Ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de afnemer kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
- Materialen worden geleverd na ontvangst van de betaling, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 13: Klachtenregeling
- De Ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de Ondernemer, nadat de Consument (B2C), Zakelijke afnemer (B2B) de gebreken heeft geconstateerd.
- Bij de Ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de Ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de Consument (B2C), Zakelijke afnemer (B2B) een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 14: Geschillen
- Op overeenkomsten tussen de Ondernemer en de Consument (B2C) dan wel Zakelijke afnemer (B2B) waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de Consument (B2C) of Zakelijke afnemer (B2B) woonachtig of gevestigd is in het buitenland.
Artikel 15: Aanvullende of afwijkende bepalingen
- Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de Consument (B2C) dan wel Zakelijke afnemer (B2B) zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.